راهکارهای تحقیقات بازار در دنیای دیجیتال

  • ۰
  • ۰

داده‌های فراوان یعنی کسب‌و‌کار عالی. از شروع سال ۲۰۰۰، چارک (یک‌چهارم) اول سال ۲۰۱۵ بیشترین سرمایه‌گذاری در داده‌ها را بین مابقی چارک‌ها، با ارزشی بالغ بر ۱۳٫۴میلیارد دلار داشت که در ۱۰۲۰ معامله خرج شد. دوست دارید بدونید چه کسی رتبۀ اول را در این غوغای مالی به‌دست آورد؟ در اینجا هفت شرکت اول که بازار داده‌ها را در دستان خود گرفتند و دو شرکت ایرانی که در حوزۀ داده فعالیت می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم. بعضی از آن‌ها داده‌ها را با شیوه‌های جدید خود استفاده کردند؛ درحالی‌که بقیه تلاش کردند تا داده برای دیگران به‌شکل راحت‌تری دردسترس باشد. درهرصورت چشمانتان را از این غول‌ها برندارید.

۱) Uber

احتمالاً همه اسم این شرکت را شنیده‌اند. استارتاپی برای جایگزینی تاکسی‌ها که شهرهای بزرگ را لرزانده است. اما چیزی که شاید ندانید این است که Uber داده را به شیوه‌های باورنکردنی به‌کار می‌گیرد تا جریان و فعالیت تجاری خود را به بیشترین حد برساند. با تحلیل داده، شرکت توانسته است مقصد مسافران را حدس بزند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر خود را تجهیز کنند. روش جالب دیگری که از تحلیل دادۀ این شرکت پدید آمده است نشان داد که راننده‌های این شرکت می‌توانند با باقی‌ماندن در یک مکان، بیشتر از چرخیدن در خیابان‌ها به‌دنبال مسافر، درآمد خود را افزایش دهند.

در آخر، این شرکت از دادۀ وارده برای راه‌اندازی سیستم «قیمت‌گذاری پویا» استفاده کرد تا راننده‌های بیشتری از شرکت خود را در زمان تقاضای زیاد برای ماشین، به‌کار‌کردن تشویق کند.

۲) Foursquare

اخیراً Foursquare با کمک تکنیک‌های جدید استخراج داده‌ها دوباره را‌ه‌اندازی شد تا به کاربران پیشنهاد مکان‌هایی را بدهد که در آن‌ها از غذاخوردن و دیدن و خریدکردن لذت خواهند برد. به‌کارگیری تحلیل شبکه‌های اجتماعی، شرکت را قادر ساخته است علایق و ضد علایق افراد و همراهان آن‌ها (گروه) و وقت قرار را شناسایی کند.

درنتیجه، شرکت امیدوار است که اثر پیشنهادهایش بر تمام گروه واضح باشد و گروه او را دنبال کند. این تکنیک به‌همراه فناوری یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) به این شرکت اجازه می‌دهد که پیشنهادهایی مرتبط برای کشاندن مشتریان به‌سوی کسب‌و‌کارهای محلی ارائه دهد.

۳) Zapier

مدتی است که صحبت‌کردن برنامه‌ها با یکدیگر، چالشی بزرگ برای شرکت‌های آنلاین شده است. چالشی که «زپیر» هم با آن روبه‌رو شد، زپیر این امکان را به شما می‌دهد که یک «Zaps» بسازید و زمانی که اتفاقی می‌افتد، چاشنی آن را برنامۀ دیگری کنید.

می‌خواهید ایمیل‌های خود را در برنامۀ «Slack» دریافت کنید؟ از برنامۀ «Evernote» رویدادی را به تقویم گوگل خود وصل کنید؟ زپیر این مشکل را حل کرده است. زپیر از داده‌های کیفی کاربران استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد برنامۀ بعدی سیستم کدام خواهد بود. به این صورت به برنامه اجازه می‌دهد پاسخ‌گو باشد و درخواست مشتریان برای به‌روزشدن را با سرعت بسیار برطرف کند.

۴) Feedzai

تخلفات کارت‌های اعتباری مشکل بزرگی است و با سرعت زیاد جابه‌جایی رقم‌ها، این مشکل بزرگ‌تر هم خواهد شد. «فیدزای» شرکتی است که از داده‌های زیاد برای ردیابی و متوقف‌کردن قانون‌شکنی کمک می‌گیرد.

در عوض استفاده از متدهای استاندارد و کتابی کشف جرایم، این شرکت نوپا، فراگیری ماشینی (هوش مصنوعی) را با تحلیل رفتاری تلفیق می‌کند. بهره‌برداری و بهره‌گیری از این حجم داده‌ها نرم‌افزاری را به‌وجود می‌آورد که نحوۀ رفتار مشتریان در زمان خرید را بررسی می‌کند و شرکت را قادر می‌سازد تا هر اتفاق غیرمعمولی را شناسایی کرده و به‌سرعت اعلام خطر کند.

۵) Spotify

در آغاز، «اسپاتیفای» برنامۀ پخش و جست‌وجوی آنلاین موزیک بود که با هزینۀ اشتراکی ثابت اجازه می‌داد که شما بدون شنیدن یا دیدن تبلیغات، هر آهنگی را گوش بدهید. این برنامه بر الگوریتم میزان استفاده برای وصل‌کردن کاربران به موزیک مورد علاقۀ آن‌ها متکی بود. متأسفانه، به‌اندازه‌ای که شرکت فکر می‌کرد، نتایج برای کاربران کارآمد نشد.

در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی، «اسپاتیفای» شرکت نوپای «Echo Nest» یا «آشیانۀ طنین» را خرید که هوش مصنوعی مخصوصی برای انتخاب موزیک ساخته بود. این هوش مصنوعی جدید بر پایۀ ۵۰ فاکتور کار می‌کند و با مقادیر عظیمی از داده‌ها دربارۀ انتخاب موزیک کاربران، می‌تواند پیشنهادهای باور نکردنی بدهد. این روزها شرکت درحال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با داده‌ها برای اضافه‌کردن فاکتورهای جدید است؛ مانند به‌روز‌شدن استاتوس (وضعیت و موقعیت) فیس‌بوک کابران یا اخطارهای هواشناسی.

۶) PlaceIQ

شاید تاحدی از دید مشتری عجیب و غریب و بد به‌نظر برسد، اما این شرکت رؤیای یک بازاریاب است. به همان اندازه که «کوکی‌های» یک مرورگر اینترنتی به بازاریاب‌ها این قدرت را داده‌اند تا سبک رفتاری مصرف‌‌کنندگان را درک کنند، این شرکت از داده‌‍‌های ردیابی موقعیت و مکان برای اطلاع‌دادن دربارۀ مکان‌های رفت‌و‌آمد مشتریان به شرکت‌ها در دنیای فیزیکی (نه آنلاین) بهره می‌گیرد. این شرکت داده‌های آماری از جمعیتی را ترکیب می‌کند تا به بازاریاب‌ها در فهم واکنش مردم به محل تبلیغات و باقی عوامل کمک کند. به‌علاوه شرکت‌های استفاده کننده از PlaceIQ را قادر می‌سازد که خرید‌های رسانه‌ای و هزینه‌های کمپینی را بهینه سازد.

۷) Beyond Sports

استارتاپ هلندی «فراتر از ورزش‌ها» شبیه‌‌ساز واقعیت مجازی است که برنامه‌های تمرینی فوتبال را براساس داده‌هایی از مسابقه‌های دنیای واقعی می‌سازد. این روش نوین استفاده از داده‌ها به ورزشکار این امکان را می‌دهد که نه‌تنها براساس توانش، بلکه همگام با توانایی‌های ستارگان بزرگ فوتبال که می‌خواهد راه آن‌ها را در پیش بگیرد، تمرین کند. درحال حاضر، شرکت درحال رایزنی برای وارد‌کردن این تکنولوژی در فوتبال، دوچرخه‌سواری، هاکی روی چمن و روی یخ است. می‌توان گفت، دیدن فیلمی از یک مسابقه برای یادگیری، به‌زودی به عهد عتیق تبدیل می‌شود.

۸) نظربازار

استارتاپ نظربازار با داشتن طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان ایرانی و با استفاده از تحلیل رفتار آن‌ها، به صاحبان کسب‌و‌کارها درزمینۀ ورود به بازار و شناخت بهتر رقبا و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه کمک می‌کند. نظربازار از دو بخش مهم تشکیل شده است: در یک بخش این پلتفرم، کسب‌و‌کارها قرار دارند که پرسش‌ها و دغدغه‌های تجاری خود را از طریق پیشخوان اختصاصی آنلاین خود ثبت کرده‌اند. در بخش دیگر، کاربران اپلیکیشن موبایل یا همان مصرف‌کنندگان قرار دارند که به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

۹) پرس لاین

پُرس‌لاین نرم افزار تحقیقات بازار آنلاین است که به کمک آن کسب‌و‌کارها می‌توانند پرسش‌نامه‌ای را ایجاد کنند، لینک پرسش‌نامه را به شیوه‌های متنوع ازقبیل به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نمایش به‌صورت پاپ‌آپ و قراردادن در وب‌سایت ارسال کنند و روی داده‌هایی که به‌صورت آنی(Real-Time) درحال جمع‌آوری هستند، تحلیل آماری دریافت کنند. پُرس‌لاین راهکاری برای مدیرانی است که به داده‌های آنی از مشتریان و بازار و کارکنان نیاز دارند و به‌دنبال تصمیم‌گیری‌های داده‌محور و سریع هستند.

استارتاپ‌هایی که از داده‌های فراوان به‌خوبی استفاده می‌کنند، در چند سال آینده به سوددهی می‌رسند. خوشبختانه، تعدادی ابزار مانند «Import»، «Google Analytics» و «Mixpanel» وجود دارد که می‌توان از آن‌ها داده‌هایی را برای مقاصد رقابتی استخراج کرد. توجه‌نکردن به درک آنالیز داده‌ها و روش‌های مختلفی که برای تست آن‌ها وجود دارد، خطایی است که شرکت‌ها و صنایع هزینۀ گزافی را بابت آن پرداخت خواهند کرد.

این مؤسسات و شرکت‌ها بازار داده‌ها را در دست گرفتند؛ ولی همۀ ما می‌توانیم از نحوۀ به‌کارگیری آن‌ها از دانش‌ داده‌ها یاد بگیریم تا بهترین‌ها را به‌سمت تجارت خود سوق بدهیم.

منبع: بلاگ نظربازار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی