راهکارهای تحقیقات بازار در دنیای دیجیتال

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید شما در حال حاضر تحقیقات بازار آنلاین را انجام بدهید و تا حدودی با تعریف و ابزارهای این کار آشنایی داشته باشید. برخی از ابزار‌های تحقیقات بازار آنلاین همواره در دسترس بوده و بسیاری از افراد برای تحقیقات بازار آنلاین از آن‌ها استفاده می‌کنند . ابزارهایی مانند جستجوهای اینترنتی، پرسشنامه‌های آنلاین، فرم‌های بازخورد مشتری و… که به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای شما در خصوص مشتریان و چشم‌انداز کسب و کارتان کمک بسزایی می‌کنند. در این مقاله به تکنیک‌ها و ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین می‌پردازیم.

ابزار‌های تحقیقات بازار آنلاین

تکنیک‌های زیر می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات بازار با کمک تنها چند کلیک بر روی موس و برای شما کاربردی باشند:

جستجوی کلید واژه: به راحتی می‌توانید در محیط‌های موتور‌های جستجوگر با وارد کردن کلمات کلیدی و کلید واژه‌ها موضوع مرتبط را جستجو نمایید. با استفاده از این کلید واژه‌ها شما میزان علاقه‌ی مردم به این موضوع را متوجه خواهید شد و اینکه رقبای شما از این کلیدواژه‌ها تا چه حد برای مقاصد خود استفاده می‌کنند. هم‌چنین جستجوی کلید واژه‌ها ممکن است به شما مواردی را که قبلاً فراموش کرده بودید را یادآوری نماید. هم‌چنین می‌تواند به شما برای حدس و گمانه‌زنی در خصوص اینکه چند سایت در حال حاضر بر روی کلیدواژه‌ی شما فعال هستند، چند شرکت این کلیدواژه را دارند و آیا در موتور‌های جستجوگر کلیدواژه‌ی شما محبوب می‌باشد یا خیر،  را کمک نماید.

لینک‌های رقابتی: موتور‌های جستجوگر به شما این امکان را می‌دهند که رقبا، قیمت‌ها و پیشنهادات آن‌ها را هم بررسی نمایید. سعی کنید از سایت رقبای خود هم به صورت متناوب بازدید کنید. این راهی بسیار عالی برای شناخت رقیب و لینک‌هایی است که او برای جذب مشتری استفاده می‌کند. آیا رقیب محصولاتی دارد که شما ندارید و یا شما محصولی دارید که از آن بهتر است و جای رقابت بیشتری برای شما در تبلیغات دارد و …

تعداد دفعات بازدید: معمولاً وبلاگ‌ها از وب سایت‌ها بیشتر به روز می‌شوند پس بهتر است از وبلاگ‌ها برای دریافت اطلاعات مورد نظرتان بهره ببرید. جستجوی وبلاگ‌ها با استفاده از موتور‌های خاص وبلاگ‌ها مانند Technorati یا Nielsen BuzzMetrics ‘Blogpulse بهتر نتیجه می‌دهد.

نظر سنجی آنلاین: روش دیگر برای سنجش افکار عمومی‌استفاده از نظرسنجی‌های آنلاین می‌باشد. توجه داشته باشید نظرسنجی تلفنی و یا رو در رو تنها عده‌ای تصادفی از مردم را در بر می‌گیرد ولی نظرسنجی آنلاین هم طیف بیشتری را شامل می‌شود و هم از نظر هزینه بسیار به صرفه‌تر است. در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که اقدام به نظرسنجی‌های آنلاین برای مشتریان خود می‌کنند.

ابزار و تکنیک‌های تحقیقات بازار آنلاین

برای تحقیقات بازار آنلاین روش‌های زیادی هم بصورت آنلاین و هم آفلاین وجود دارد که توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان برای تحقیقات بازار آنلاین از پرسشنامه‌هایی استفاده می‌کنند که بصورت فزاینده‌ای در اینترنت قرار می‌گیرد. در این تحقیقات، محقق ایده و یا تفکری را به جامعه می‌دهد، از یک سؤال شروع می‌کند، با استفاده از عکس و فیلم نظر می‌خواهد و… تا به جمع‌بندی مورد نظر خود نائل شود. سپس به ارزیابی اطلاعات جمع‌آوری شده می‌پردازد.

روش‌های عمده‌ی این ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین برای نظر سنجی عبارتند از:

تحقیق از مخاطبین: تمرکز اصلی این نوع تحقیق بر روی بینندگان تلویزیون، شنوندگان رادیو و خوانندگان روزنامه‌ها و جراید می‌باشد.

تحقیقات محصولات تولیدی: این نوع تحقیق به افکار سنجی جامعه‌ی مصرف‌کننده‌ی یک محصول می‌پردازد.

تحقیقات برند: این نوع تحقیق به دنبال این موضوع است که مصرف کنندگان از این برند و میزان محبوبیت آن را بسنجد.

تحقیقات روانشناسی: این نوع تحقیق به رویکرد‌های مختلف مشتری مانند خلق و خو، شیوه‌ی زندگی، درآمد و سایر عوامل دیگر می‌پردازد.

تحقیقات اسکنی: این نوع تحقیق به دنبال یافتن نظرات مشتریان برای نوع استفاده‌ی نهایی از یک محصول می‌باشد و ارتباط بین محصولات را با هم نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

تحقیقات پایگاه داده ای: این نوع تحقیق تلاش می‌کند از همه‌ی نمونه‌های در دست مشتری بهره‌برداری نماید که اغلب برای شفاف‌سازی از آن استفاده می‌شود. این نوع تحقیق برای حساب‌ها و خرید‌های یک سازمان کاربرد دارد.

تحقیقات رضایت مشتریان: این تحقیق به دنبال این است که سطح رضایت مشتریان را بسنجد و اینکه آیا واقعاً رضایت دارند یا خیر. از این تحقیق برای به دست آوردن آگاهی‌های لازم و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب و بهبود مستمر استفاده می‌شود.

روش‌های تحقیقات بازار آنلاین

مانند تحقیقات حضوری در بازار، تحقیقات بازار آنلاین نیز باید بصورت اولیه و ثانویه انجام شود. در تحقیقات بازار آنلاین اولیه باید میزان درخواست مورد بررسی قرار بگیرد و در تحقیقات بازار آنلاین ثانویه باید بر روی نکاتی هم‌چون نظرسنجی‌های آنلاین، مشاهدات آنلاین، گروه‌های متمرکز آنلاین و پنل آنلاین تمرکز نمود.

نظرسنجی آنلاین: این نظرسنجی توسط اینترنت انجام می‌شود. باید به نحوی این نظرسنجی ارائه شود که خود مرورگرهای محلی اقدام به پردازش اطلاعات بکنند. نظرسنجی‌های آنلاین مزایای زیادی دارند. از جمله امکان خطای فیلترینگ کم، کنترل برنامه و دسترسی راحت به گروه هدف می‌باشد.

مشاهدات آنلاین: از طریق مشاهدات آنلاین محققین می‌توانند بازار عمده، واکنش سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها و مشتریان را نسبت به محصول و خدمات مورد ارائه بررسی نمایند.

گروه‌های متمرکز آنلاین: زیر مجموعه‌ای از روش‌های تحقیق بازار آنلاین می‌باشند. این گرو‌ه‌ها بین ۸ تا ۱۰ شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهند و توسط یک نفر سرپرستی می‌شوند. این گروه‌ها سؤالات از پیش تعیین شده‌ای را برای دریافت نظرات مورد انتظار به کار می‌برند.

پنل آنلاین: گروهی از کاربران هستند که فعالیت‌های شرکت را در مطالعات آنلاین تأیید می‌کنند. انعطاف‌پذیری در پنل‌های آنلاین بسیار بالاست و هزینه‌ی زیادی هم برای شرکت به همراه ندارد.

مزایا و معایب تحقیقات بازار آنلاین

استفاده از روش تحقیقات بازار آنلاین بازار تحقیقات را متحول کرده است. استفاده از روش تحقیقات بازار آنلاین مزایا و معایبی برای شرکت‌ها به دنبال دارد:

مزایای تحقیقات بازار آنلاین:

بصورت همزمان می‌توان تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان و مشتریان را نظرسنجی کرد.

هزینه‌های بسیار کمتری دارد.

انجام نظر سنجی خیلی زود و با کمترین زمان اتفاق خواهد افتاد.

معایب تحقیقات بازار آنلاین:

هویت افرادی که نظر ارائه می‌کنند، مشخص نیست.

ممکن است برخی از افراد در این نظرسنجی بیش از یک بار شرکت کنند.

حریم خصوصی داده‌ها رعایت نمی‌شود.

استاندارد‌های نامعلومی ‌برای جمع‌آوری اطلاعات وجود دارد.

تکنیک استفاده از تحقیقات بازار آنلاین در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده و با توجه به اینکه رسیدن به جواب برای شرکت‌ها بسیار راحت‌تر و هزینه‌های کمتری دارد، این روش خیلی زود مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد با تعریف استاندارد‌های مشخص در این زمینه شرکت‌ها می‌توانند از مزایا و محاسن بیشتری از این روش استفاده نمایند. 

منبع: http://corridormedia.ir/online-market-research/

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

تصمیم گیری بر اساس تحلیل داده صحیح و به روز و انجام اقدامات مناسب و به موقع  یکی از آرزوهای هر فرد و یا بنگاه کسب و کار جهت نیل به موفقیت مستمر است . اهمیت تحلیل داده در عصر حاضر با توجه به واقعیت هایی نظیر داده های عظیم و فضای شدیدا رقابتی ، بیش از گذشته شده است . به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه ، تجزیه و تحلیل صرفا یک فناوری نیست بلکه روشی است برای انجام کسب و کار. به عنوان نمونه ، تنها با تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده صحیح و به روز است که می توان در مسیر درست جذب ، رشد و حفظ مشتریان حرکت کرد. هم اینک ، تعداد بسیار زیادی از سازمان ها  با یک رویکرد کاملا استراتژیک با هوش کسب و کار و تجزیه و تحلیل داده برخورد می کنند و برای آن حساب ویژه ای باز کرده اند . طعم تلخ تصمیم گیری مبتنی بر داده جزیره ای و پیامدهای منفی آن را بسیاری از سازمان ها چشیده اند و یا در حال کلنجار رفتن با آن هستند . در گذشته ، همزمان با بکارگیری سیستم های اطلاعاتی در سازمان ها که اغلب در قالب یک سری از پروژه های جداگانه اجراء می گردید ، شاهد تولد  سیلوهای اطلاعاتی یکی پس از دیگری بودیم که در عمل نمی توانستند به مدیران ارشد و میانی یک سازمان بینش عمیق و وسیعی  جهت تصمیم گیری بهتر را ارایه دهند . 

تبعیت از یک رویکرد استراتژیک در حوزه هوش کسب و کار و تجزیه و تحلیل داده ، یک فرآیند تک مرحله ای و یک شبه نمی باشد . ایجاد زیرساخت لازم به همراه پلت فرم مورد نیاز و همچنین مهارت های لازم جهت تجزیه و تحلیل و هوش کسب و کار به زمان کافی و منابع مختلفی  نیاز دارد . روش ها و مفاهیم جدیدی نظیر پیاده سازی چالاک و نوآوری های  فنی نظیر رایانش ابری ، موبایل ، کشف داده و داده های عظیم باعث شده است که نیاز سازمان ها به تجزیه و تحلیل داده و هوش کسب و کار افزایش یابد . بسیاری از مراکز و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی معتبر مدل های مختلفی از سطوح بلوغ تجزیه و تحلیل داده را ارایه کرده اند با این امید که سازمان ها بتوانند به کمک آنها ، ضمن شناسایی دقیق سطح بلوغ جاری خود، گام های اساسی جهت گذر از یک مرحله به مرحله بعد را مشخص نمایند و هدفمند و با برنامه هم ضعف خود را شناسایی کنند و هم به سمت نقاط مقصد بعدی حرکت کنند . 

ماموریت تجزیه و تحلیل داده 

برای تجزیه و تحلیل تاکنون تعاریف مختلفی ارایه شده است .  به دست آوردن بینش از داده به منظور تصمیم گیری بهتر ، یکی از تعاریفی است که بر روی آن اتفاق نظر فراوانی وجود دارد . به عبارت دیگر ، تجزیه و تحلیل  فرآیندی علمی جهت تبدیل داده به بینش و تصمیم گیری بهتر و متعاقب آن اقدامات مناسب است . دو فرآیند کلی را می توان برای تجزیه و تحلیل در نظر گرفت :  تولید بینش از داده و تصمیم گیری بر اساس بینش تولید شده . شکل 1 ، فرآیند تجزیه و تحلیل را نشان می دهد .

  فرآیند تجزیه و تحلیل     

  شکل 1 : فرآیند تجزیه و تحلیل


همانگونه که در شکل 1  نشان داده شده است ، فاصله بین داده تا بینش با تجزیه و تحلیل تکمیل می گردد  و به نوعی می توان گفت که این موتور تجزیه و تحلیل است که با دریافت داده ، بینش لازم را تولید می نماید . همچنین، فاصله بین زمانی که به بینش لازم می رسیم تا اقدام متناسب با آن را انجام دهیم به تصمیم گیری برمی گردد . سرعت ، دقت و کیفیت در هر دو مرحله بسیار تعیین کننده و مهم می باشد چراکه در یک فضای شدیدا رقابتی زندگی می کنیم و رقبا برای تاختن، منتظر سوار شدن ما بر اسب سرنوشت نخواهند شد. چه بسیار سازمان هایی که علی رغم تولید بینش لازم از داده ، درمرحله تصمیم گیری دارای اشکالات فراوان هستند و به دلیل نبود یک ساختار منسجم تصمیم گیری ، تصمیمات با تاخیر و احتمالا با ابهام اتخاذ می گردد . همین موضوع باعث می شود که آنها نتوانند در زمان لازم اقدامات مناسب  و بایسته ای  را انجام دهند و در عمل به اسطوره ای از فرصت سوزی تبدیل می شوند . فرصت هایی که شاید شرایط تحقق آنها در هیچ بازه ای از حیات یک بنگاه کسب و کار دیگر تکرار نگردد . شاید اگر می توانستیم نقش انسان را در فرآیند تصمیم گیری کمتر کنیم ، فاصله زمانی بین داده تا اقدام کمتر می گردید و می توانستیم مناسب ترین واکنش ها را متناسب با بینش حاصل از تحلیل داده در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم . 

 چه میزان از فرآیند تصمیم گیری خودکار است و چه میزان از آن با دخالت عوامل انسانی انجام می شود ؟ پاسخ به این پرسش می تواند  علل ایجاد سطوح مختلف تجزیه و تحلیل را تشریح نماید . در واقع ، می توان سطوح مختلفی از بلوغ تجزیه و تحلیل را با توجه به میزان  خودکار بودن تصمیم گیری تعریف کرد . شکل 2 ، سطوح مختلف بلوغ تصمیم گیری را نشان می دهد . 

 

 سطوح مختلف بلوغ تصمیم گیری     

  شکل 2 : سطوح مختلف بلوغ تصمیم گیری( اقتباس از گارتنر - سال 2013 )


در شکل فوق ، سوالاتی نظیر چه اتفاقی افتاده است ؟ چرا این اتفاق افتاده است ؟ چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کاری را می بایست انجام داد به خوبی تعریف شده اند . تفکیک آن بخشی از تجزیه و تحلیل که به صورت اتوماتیک انجام می شود و آن بخشی که توسط انسان انجام خواهد شد ، یکی از نکات مهم مدل نشان داده شده در شکل 2 می باشد. به عنوان نمونه در تجزیه و تحلیل توصیفی ( Descriptive Analytics) که عصاره آن در بکارگیری ابزارهایی نظیر داشبورد و یا  query/drill down تبلور پیدا می کند ، هوشمندی کار به طور کامل در اختیار انسان باقی خواهد ماند . هر اندازه که به سمت جلو برویم ، درصد هوشمندی تجزیه و تحلیل افزایش می یابد و وارد دنیای تجزیه و تحلیل پیشرفته می شویم که دخالت انسان کمتر می گردد. کار انسان از جایی شروع می شود که تجزیه و تحلیل متوقف می شود .به موازات حرکت از تجزیه و تحلیل توصیفی به سمت تجزیه و تحلیل تجویزی به نقاط عطف مهم تصمیم گیری و اقدام می رسیم .  

هر نوع و یا مدل تجزیه و تحلیل نشان داده شده در شکل 2 ، از روش ها و الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند . این بدان معنی است که با توجه به نوع نیاز و انتظار یک سازمان از تجزیه و تحلیل، شاهد تنوع در بکارگیری نوع های مختلف داده ، امکانات ذخیره سازی و پردازش خواهیم بود تا نتایج دلخواه را ارایه نماید . شکل 3 ، بیانگر این واقعیت است که همزمان با تولید ارزش بالا از نتایج تجزیه و تحلیل ، شاهد افزایش پیچیدگی و هزینه محیط تجزیه و تحلیل خواهیم بود . 

 سطوح مختلف بلوغ تصمیم گیری     

  شکل 3 : افزایش ارزش و پیچیدگی به موازات حرکت از تجزیه و تحلیل توصیفی به سمت تجویزی


انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده  

با توجه به میزان اتوماتیک بودن فرآیند تجزیه و تحلیل می توان آن را به چهار گروه توصیفی ، تشخیصی ، پیشگویانه و تجویزی تقسیم کرد .شکل 4 ، انواع مدل های تجزیه و تحلیل را نشان می دهد . 

 انواع تجزیه و تحلیل    

  شکل 4 : انواع تجزیه و تحلیل( اقتباس از گارتنر - سال 2015 )


در تجزیه و تحلیل توصیفی (Descriptive Analytics ) ، هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه اتفاقی افتاده است ؟ چه چیزی دارد اتفاق می افتد؟  تا در نهایت برای تصمیم گیری بینش تولید شده را پیش روی تصمیم گیرندگان انسانی قرار دهد . در این نوع تجزیه و تحلیل با دستیابی به سوابق که ریشه در گذشته و حال دارد ، امکان تحلیل داده مبتنی بر رویدادهای گذشته و حال و تولید بینش میسر می گردد . امکاناتی نظیر  BI ، OLAP ، داشبوردها ، گزارشات و بصری سازی را می توان در این گروه قرار داد  . Google Analytics یک نمونه شناخته شده در این رابطه است . با تجزیه و تحلیل توصیفی ، می توان دنیا را بگونه ای که هست توصیف کرد .

  در تجزیه و تحلیل تشخیصی (Diagnostic Analytics ) ، هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چرا این اتفاق افتاده است ؟ چرا این اتفاق دارد می افتد ؟ روند به چه صورت است ؟چه الگویی وجود دارد ؟ با بررسی و تحلیل سوابق داده ( ارتباط با داده گذشته )، بینش ایجاد می گردد . شناخت و تحلیل بخش های مختلف بازار ، تجزیه و تحلیل احساسات ، ریشه یابی بروز مشکلات ، تجزیه و تحلیل لاگ فناوری اطلاعات ، الگوهای تقلب و کشش قیمت و ... نمونه هایی در این زمینه می باشند . تحقیقات علمی نمونه مثال خوبی است که هدف آن ایجاد دانش از تجزیه و تحلیل داده است .  

در تجزیه و تحلیل پیشگویانه (Predictive Analytics ) ، هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه چیزی اتفاق خواهد افتاد ؟ چگونه می توان واکنش نشان داد ؟ آیا این یک تقلب است؟ می توان هر واژه ای را جایگزین واژه تقلب در آخرین پرسش کرد. با تحلیل داده و تولید بینش ، امکان  پیش بینی داده جدید در رابطه با حال و آینده که به آن foresight گفته می شود ، فراهم می گردد . پیش بینی رفتار مشتری ( گرایش خرید ) و میزان ریزش مشتری ( ترک یک مشتری از یک شرکت و جذب شرکت رقیب شدن  ) ، نمونه هایی در این زمینه می باشند . استخراج معنی از متن آزاد نیز یک نوع از تجزیه و تحلیل پیش گویانه است .  

در تجزیه و تحلیل تجویزی (Prescriptive Analytics) ، هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : : چه کاری می بایست انجام داد تا این اتفاق بیافتد؟ پاسخ به این سوال شامل مجموعه اقداماتی است که می بایست هم اینک انجام داد که می توان آنها را در زمره تصمیمات عملیاتی در نظر گرفت و یا  اقداماتی که می بایست در آینده انجام داد که می توان آنها را به عنوان تصمیمات تاکتیکی برای کوتاه مدت و تصمیمات استراتژیک برای بلند مدت در نظر گرفت . در حالت کلی ، قواعد تصمیمات عملیاتی از قبل تعریف شده است و می تواند از قالب ساختار معروف جملات شرطی در زبان های برنامه نویسی تبعیت کند ( If condition then ) . شرط و یا شرایط می تواند بر اساس داده پییش بینی شده باشد. به عنوان نمونه در صورتی که گرایش به خرید یک محصول خاص بیش از میزان آستانه باشد ، چه واکنش و یا اقداماتی می بایست انجام داد . در خصوص تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک ، هدف اصلی بهینه سازی و شبیه سازی ابزارهای لازم است . مرتب سازی مجدد برنامه ها ، سیاست ها و زمانبندی نمونه هایی در این رابطه می باشند که می تواند بر روی داده پیشگویانه تاثیرگذار باشد . مثلا زمانی که میزان فروش در آینده پیش بینی می شود ( پیش بینی تقاضا) ، می توان برنامه ریزی لازم جهت راه اندازی یک فروشگاه و بازنگری در فرآیندهای تدارکات یک فروشگاه و به نوعی مدیریت انبار را انجام داد.

منبع: http://www.fabak.ir/ShowResourceDetailsForPublic.aspx?Side=S1BqBMEfpKg=

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

این مطلب نوشته  Bernard Marr است و اون رو در وبسایت فوربز منتشر کرده. برنارد یک نویسنده و متخصص در حوزه‌ی داده‌های کلان و تجزیه و تحلیل هست که به شرکت‌های مختلف در سراسر جهان کمک می‌کنه تا با استفاده از داده‌ها به سؤالات مهم مربوط به کسب و کارشون پاسخ بدن.

تحلیل نیازهای برآورده نشده

کسب و کار یعنی مواجه شدن با نیازهای مشتریان. تحلیل نیازهای برآورده نشده یعنی فهمیدن اینکه آیا نیاز برآورده نشده‌ای در اطراف محصول، سرویس یا مارکت شما وجود داره که به وسیله‌ی اون بتونید رضایت و درآمد از مشتری رو افزایش بدین. از ابزارهای مفید برای این‌کار میشه به نقد و بررسی محصولات، بررسی کیفی، گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌ها اشاره کرد. همچنین می‌تونید برای آشنایی با کلمات جستجو شده توسط کاربران از ابزار “گوگل ترندز” هم استفاده کنید.

نکته: امروزه دیگه سوال پرسیدن از کاربران سختی نداره. می‌تونید فرم‌ها یا گروه‌‌های متمرکز بسازید یا حتی از کاربران بخواید که صفحه فیس‌بوکتون رو لایک کنن یا بهتون بازخورد بدن.

تحلیل اندازه بازار

اگر اندازه‌ و پتانسیل بازاری که می‌خواید درش مشغول به کار بشید رو ندونید، پیش‌بینی دوام و پایداری کسب و کارتون هم کار چندان سختی نیست!!

تحلیل اندازه بازار یعنی اینکه بررسی کنید و ببینید که فلان بازار چقد برای محصول یا سرویس شما اندازه و پتانسیل داره و پتانسیل رشد در این بازار چقدره. بازار رو می‌شه از لحاظ مواردی مثل حجم (چند واحد از یک محصول یا سرویس فرخته می‌شه)، ارزش (میزان پولی که در بازار هزینه می‌شه) و تناوب (چند وقت به چند وقت یک محصول به فروش می‌رسه) اندازه گیری کرد. برای اندازه‌گیری حجم بازار می‌تونید از دیتاهای دولتی، اطلاعات انجمن صنفی، اطلاعات مالی از رقبا و نظرسنجی از مشتریان استفاده کنید.

نکته: بزرگی یک بازار، نمی‌تونه دلیلی بر سودآور بودنش باشه. به خصوص اگر اغلب مشتریان که یک محصول یا سرویس رو می‌خوان در حال حاضر یک نمونه از اون رو دارن و مایل به خرید نمونه دیگه نیستن.

پیش‌بینی تقاضا

برای موندن در کورس رقابت، پیش‌بینی تقاضا یکی از ضروریات هست. پیش بینی تقاضا یعنی تخمین تعداد محصول یا سرویسی که مشتریان مایل به خریدش هستن. پیش‌بینی تقاضا چیزی فراتر از حدس‌های آکادمیک هست و به اطلاعات گذشته و حال فروش از بازارسنجی نیاز داره. تکنیک‌های تحلیل مثل تحلیل سری‌های زمانی می‌تونه مفید باشه.

نکته: اطلاعاتی که ازش برای پیش بینی تقاضا استفاده می‌کنید باید واضح و دقیق باشن. اگر اینطور نباشه، نتایج درستی به دست نمیاد و می‌تونه به کسب و کار رو به مسیر نادرست هدایت کنه.

تحلیل روند بازار

هر کسب و کار باید روند و جهت بازاری که درش مشغول به کار هست رو بدونه. تحلیل روند بازار یعنی اینکه متوجه بشید که آیا یک بازار در حال رشد، راکد یا در حال نزول هست یا نه و این پروسه چقدر سریع داره اتفاق می‌افته. دونستن اندازه بازار هم مهمه اما دونستن اینکه بازار در حال صعود یا نزول هست هم حائر اهمیته. برای مانیتور کردن روند بازار می‌تونید بعضی از آزمایشات کسب و کار یا سناریو‌های تحلیلی رو انجام بدید تا ببینید که بازار چه چیزی رو می‌پسنده و این مورد چطور روی کسب و کار و رشد، راکد بودن و رشد بازار تاثیر می‌گذاره. نظرسنجی از مشتریان یا گروه‌های متمرکز هم می‌تونن مفید باشن.

نکته: درباره محیط خارجی مثل تغییر قوانین و انتظارات اجتماعی همیشه آگاهی داشته باشین.

تحلیل غیرمشتری‌ها

به طور سنتی ما می‌گیم که باید مشتریان رو فهمید و در نهایت پی برد که اونها چطور مشتریانی هستن و افراد بیشتری هم مثل اونها پیدا کرد. اما گروه دیگه‌ای هم وجود دارن که اهمیت به خصوصی دارن؛ غیر مشتری‌ها! تحلیل غیرمشتری‌ها یعنی اینکه متوجه بشید که چه افرادی در حال حاضر مشتری شما نیستن و در مورد محصول، سرویس یا برند شما فکر می‌کنن. با شناسایی افرادی که از شما خرید نمی‌کنن، می‌تونید بازارتون رو به وسیله اون افراد توسعه بدین. اگر می‌خواید بدونید که چرا افراد از محصول یا سرویس شما استفاده نمی‌کنن، باید ازشون بپرسید، مصاحبه کنید، پرسشنامه آنلاین بفرستید و از گروه‌های متمرکز استفاده کنید.

نکته: با استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی امروزه خیلی راحته که از افرادی که مشتری‌تون نیستن بازخورد بگیرید.

تحلیل رقبا

کسب و کار شما قطعا نمی‌تونه در یک محیط بسته وجود داشته باشه. تحلیل رقبا برای بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک با شناسایی اینکه رقبای اصلی شما چه کسانی هستن، جایگاه اونها در بازار و در ارتباط با کسب و کار شما کجاست اهمیت داره. با فهمیدن نقاط ضعف و قدرت اونها، می‌تونید فرصت‌هایی رو برای بهره‌بردازی و شروع حرکت جدید شناسایی کنید. روش‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات رقبا وجود داره. از جمله روزنامه‌ها و مجلات تجاری، گزارشات سالیانه، بروشور محصولات و فعالیت‌های بازاریابی. حتی می‌‌تونید از یکی از دوستان، اعضای خانواده یا… بخواید که یکی از محصولات رقباتون رو خریداری کنه و شما تجربش در استفاده از اون محصول یا سرویس رو جویا بشید.

تحلیل قیمت

چی می‌شه اگر بدونید مشتریان در قبال محصول یا سرویس شما دقیقا و هرچند مدت، چقدر پول می‌پردازن؟ هدف تحلیل قیمت هم دقیقا همین هست. یعنی تحلیل قیمت با حساسیت در بخش‌های مختلف بازار. تحلیل قیمت به خصوص در بازارهای رقابتی می‌تونه بسیار مفید باشه. تحلیل قیمت نیازمند داده‌کاوی و توسعه‌ی الگوریتم‌ها و مدل‌های پیش‎‌بینی‌گرایانه‌ست. همچنین گاهی اوقات لازم هست که از چندین آزمایش هم‌زمان هم استفاده کنید تا متوجه بشید در موقع تغییر قیمت دقیقا چه اتفاقی می‌افته.

نکته: اگر برای بهبود دادن گردش مالی‌تون از روش‌های تحلیل قیمت استفاده می‌کنین، حتما درنظر داشته باشید که مشتری‌هایی که دارند مبلغ بیشتری می‌پردازند باید احساس رضایت بیشتری داشته باشند، پس حتما ارزش مشتری رو افزایش بدید.

تحلیل کانال‌های بازاریابی و فروش

برای بازاریابی و فروش محصول و سرویس، کانال‌های زیادی وجود داره. تحلیل کانال‌‌های بازاریابی و فروش بهتون اجازه می‌ده که به کانال‌های مختلف دسترسی پیدا کنین و متوجه بشید که کدومشون از همه موثرتره. به احتمال زیاد می‌شه از طریق کانال‌های مختلف، به بخش‌های مختلفی از بازار دسترسی پیدا کنین اما باید بدونین که کدومشون بهتر کارساز هستن و کدوم کارایی ندارن. برای هر کدوم از کانال‌های بازاریابی و فروش و پتانسیل‌های بلااستفاده‌‌ی کانال‌ها، باید یکسری نرخ تبدیل رو مشخص کنید تا بدونین کانال‌هاتون دقیقا چه خطی رو دنبال می‌کنن.

نکته: تحلیل کانال‌های بازاریابی و فروش، قطعا به صورت آنلاین آسونتر هست. کانال‌های آنلاین، دیجیتالی هستن و اغلب تحلیل‌ها در پلتفرم‌های بازاریابی و فروش انجام می‌گیرن.

تحلیل برند

برند مهمه. هدف از تحلیل برند مشخص‌کردن نقاط قوت شما در مقایسه با رقباست. برند چیزی فراتر از لوگو یا ردای تجاری هست. برند یعنی وجهه و احساس محصولات شما و چیزی که اونها به مشتری ارائه می‌دن. این نکته حائر اهمیته که بدونید مشتریان چطور برند شما رو درک می‌کنن. چون اینکار روی تصمیم‌گیری و هدایت استراتژیک تاثیر می‌گذاره. دیتاهای لازم برای تحلیل برند رو می‌تونید از مکان‌های مختلفی مثل مکالمات سرویس مشتریان، مکالمات فروش، انجمن‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های نقد و بررسی و شبکه‌های اجتماعی بدست بیارید.

منبع: http://cxmanagement.blog.ir/1396/07/20

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

تحقیقات بازار موبایلی، مربوط به آن دسته از کاربرانی است که در تحقیقات بازاریابی از ابزارهای موبایل‌گونه استفاده می‌کنند یا به تحقیق دربارۀ این ابزارها می‌پردازند. تا همین سال‌‌های اخیر، اصطلاح «تحقیقات بازار موبایلی» مترادف تحقیقاتی بود که دربارۀ تلفن‌های همراه یا موبایل صورت می‌‌گرفت؛ اما با وجود وسایل جدید الکترونیکیِ همراه، مثل تبلت و فبلت، این اصطلاح نیز مفهوم گسترده‌‌تری پیدا کرده است.

آیندۀ تحقیقات بازار موبایلی

روشن است که زمان تحقیقات بازار موبایلی فرا رسیده است؛ زیرا تلفن همراه در بخش بزرگی از نظرسنجی‌‌های آنلاین استفاده می‌شود یا حتی کل نظرسنجی فقط با موبایل انجام می‌‌گیرد. در موارد دیگر نیز از روش‌‌های آنلاین تلفیقی استفاده می‌شود. بیشتر بستر‌‌های نظرسنجی‌های گسترده، گزینه‌‌های موبایلی دارند و حجم روزافزون تحقیق‌های ثانویه (research-on-research) تعیین می‌‌کند که در تحقیقات بازار موبایلی چه چیزی به‌درد می‌‌خورد و چه چیزی بی‌‌مصرف است.

تحقیقات بازاریابی موبایلی وابسته به روش معینی نیست؛ با‌این‌‌حال، به یکی از بخش‌های مهم تحقیقاتی برای برنامه‌های محققان در کارهای روزمره تبدیل خواهد شد. تحقیقات بازار موبایلی، دیگر یک کار فرعی نیست، بلکه رویکردی محوری به ‌‌شمار می‌‌آید. بسیاری از محققان پیش‌‌بینی می‌‌کنند که موبایل، ابزار اصلی جمع‌‌آوری داده در چند سال آینده خواهد بود.


  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

با این 9 روشی که در این مطلب به شما یا هر مبتکر دیگری توصیه می‌کنیم می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و تصمیمات درستی برای راه اندازی یک کسب و کار بگیرید. 

1 . با مشتریان بالقوه ایده خود صحبت کنید تا از دیدگاه‌هایشان مطلع شوید.

یادتان باشد که ممکن است دیدگاه مشتری با دیدگاه شما فرق داشته باشد. دوستان و اعضای خانواده‌تان هم می‌توانند مشتریان بالقوه محسوب شوند. می‌توانید برای ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق نظرسنجی آنلاین اقدام کنید. 

2 . به جایی که ممکن است مشتریان بالقوه محصول/خدمت شما در آنجا حضور داشته باشند رفته و یک ساعت رفتار و نحوه عملکرد آنها را نظاره کنید.

در مدت بررسی و تماشا، چیزهایی را که انتظار دیدنش را نداشتید یادداشت کنید و به این فکر کنید که این موارد چطور ممکن است ایده‌ی شما را تحت‌تاثیر قرار دهند.

3 . در خصوص موارد مشابه ایده خودتان تحقیق کنید.          

چه کسی کاری مشابه شما انجام داده است؟‌ با استفاده از منابع عمومی چطور می‌توانید بفهمید که کار شما موثر بوده است یا نه؟ به یاد داشته باشید که شکست بدین معنی نیست که نباید این کار را انجام دهید، بلکه باید دلیل شکست را شناسایی کنید.

4 . با کسی که به نظرتان استعداد خوبی برای نوآوری دارد ولی درگیر کارهای عملیاتی روزانه‌ی شما نیست صحبت کنید.

از او بپرسید که چه کار می‌کند.

5 . با افراد متخصص، یک شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید.

اگر بتوانید با سه نفر در مورد سوال خود صحبت کنید، این سه نفر چه کسانی خواهند بود؟ از افراد شبکه‌ی شما، چه کسانی در شبکه‌ی آنها هم وجود دارند؟ مردم دوست دارند در مورد حوزه‌های تخصصی خود صحبت کنند.

6 . ایده‌ی خود را تجسم کنید.

با ایجاد یک طرح، تصور کنید که چطور می‌توانید از ایده‌ی خود در زندگی استفاده کنید. یک استوری‌بورد(مثل یک کارتون) در نظر بگیرید که توضیح دهد مردم چطور محصول یا خدمت شما را کشف کرده و به آن دست می‌یابند و سپس از آن استفاده می‌کنند. تجسم گاهی‌اوقات به شما کمک می‌کند ایده‌ی خود را به طور ملموس‌تر درک کنید.

7 . یک محاسبه‌ی سرانگشتی انجام دهید.

محاسبات پیچیده لازم نیست. فقط یک یا سه یا چهار متغیر می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی ایده‌ِ‌ی شما را قابل‌درک می‌سازد.

8 . تمرین کنید تا یک فرضیه گسترده‌تر را شناسایی کنید.

شاید این عبارت دهن‌پرکن به نظر برسد، ولی در واقع کاری که باید انجام دهید این است که فقط از خود بپرسید "چه چیزی باید درست انجام شود تا این ایده مناسب و پایدار باشد. کدام یک از آن فرضیات شما را نگران کرده است؟ آیا می‌توانید آنها را با هر یک از تکنیک‌هایی که در اینجا گفته شد بررسی کنید؟ 

9 . برای انجام تمرین هریک از تکنیکهای قبل، یک ساعت وقت بگذارید.

به کارهای موثر و غیرموثری که در گذشته انجام داده‌اید نگاهی بیندازید و ببینید چه فرقی بین آنها وجود دارد؟ وقتی این تفاوت‌ها را لیست کردید، ببینید که ایده‌ِ‌ی فعلی را چطور می‌توان با آنها مقایسه کرد.

 این نوع فعالیت‌های ساده، می‌توانند بینش عمیق‌تری نسبت به ایده ها و فرصت‌ها به شما بدهند و به شما کمک کنند ایده‌های جالب‌تری و کاربردی تری را تدوین نمایید و مطمئن شوید که یک ایده را می‌توان از دفتریادداشت روانه‌ی بازار کرد.

منبع: http://www.modirinfo.com/content/4/10009

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

داده‌های فراوان یعنی کسب‌و‌کار عالی. از شروع سال ۲۰۰۰، چارک (یک‌چهارم) اول سال ۲۰۱۵ بیشترین سرمایه‌گذاری در داده‌ها را بین مابقی چارک‌ها، با ارزشی بالغ بر ۱۳٫۴میلیارد دلار داشت که در ۱۰۲۰ معامله خرج شد. دوست دارید بدونید چه کسی رتبۀ اول را در این غوغای مالی به‌دست آورد؟ در اینجا هفت شرکت اول که بازار داده‌ها را در دستان خود گرفتند و دو شرکت ایرانی که در حوزۀ داده فعالیت می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم. بعضی از آن‌ها داده‌ها را با شیوه‌های جدید خود استفاده کردند؛ درحالی‌که بقیه تلاش کردند تا داده برای دیگران به‌شکل راحت‌تری دردسترس باشد. درهرصورت چشمانتان را از این غول‌ها برندارید.

۱) Uber

احتمالاً همه اسم این شرکت را شنیده‌اند. استارتاپی برای جایگزینی تاکسی‌ها که شهرهای بزرگ را لرزانده است. اما چیزی که شاید ندانید این است که Uber داده را به شیوه‌های باورنکردنی به‌کار می‌گیرد تا جریان و فعالیت تجاری خود را به بیشترین حد برساند. با تحلیل داده، شرکت توانسته است مقصد مسافران را حدس بزند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر خود را تجهیز کنند. روش جالب دیگری که از تحلیل دادۀ این شرکت پدید آمده است نشان داد که راننده‌های این شرکت می‌توانند با باقی‌ماندن در یک مکان، بیشتر از چرخیدن در خیابان‌ها به‌دنبال مسافر، درآمد خود را افزایش دهند.

در آخر، این شرکت از دادۀ وارده برای راه‌اندازی سیستم «قیمت‌گذاری پویا» استفاده کرد تا راننده‌های بیشتری از شرکت خود را در زمان تقاضای زیاد برای ماشین، به‌کار‌کردن تشویق کند.

۲) Foursquare

اخیراً Foursquare با کمک تکنیک‌های جدید استخراج داده‌ها دوباره را‌ه‌اندازی شد تا به کاربران پیشنهاد مکان‌هایی را بدهد که در آن‌ها از غذاخوردن و دیدن و خریدکردن لذت خواهند برد. به‌کارگیری تحلیل شبکه‌های اجتماعی، شرکت را قادر ساخته است علایق و ضد علایق افراد و همراهان آن‌ها (گروه) و وقت قرار را شناسایی کند.

درنتیجه، شرکت امیدوار است که اثر پیشنهادهایش بر تمام گروه واضح باشد و گروه او را دنبال کند. این تکنیک به‌همراه فناوری یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) به این شرکت اجازه می‌دهد که پیشنهادهایی مرتبط برای کشاندن مشتریان به‌سوی کسب‌و‌کارهای محلی ارائه دهد.

۳) Zapier

مدتی است که صحبت‌کردن برنامه‌ها با یکدیگر، چالشی بزرگ برای شرکت‌های آنلاین شده است. چالشی که «زپیر» هم با آن روبه‌رو شد، زپیر این امکان را به شما می‌دهد که یک «Zaps» بسازید و زمانی که اتفاقی می‌افتد، چاشنی آن را برنامۀ دیگری کنید.

می‌خواهید ایمیل‌های خود را در برنامۀ «Slack» دریافت کنید؟ از برنامۀ «Evernote» رویدادی را به تقویم گوگل خود وصل کنید؟ زپیر این مشکل را حل کرده است. زپیر از داده‌های کیفی کاربران استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد برنامۀ بعدی سیستم کدام خواهد بود. به این صورت به برنامه اجازه می‌دهد پاسخ‌گو باشد و درخواست مشتریان برای به‌روزشدن را با سرعت بسیار برطرف کند.

۴) Feedzai

تخلفات کارت‌های اعتباری مشکل بزرگی است و با سرعت زیاد جابه‌جایی رقم‌ها، این مشکل بزرگ‌تر هم خواهد شد. «فیدزای» شرکتی است که از داده‌های زیاد برای ردیابی و متوقف‌کردن قانون‌شکنی کمک می‌گیرد.

در عوض استفاده از متدهای استاندارد و کتابی کشف جرایم، این شرکت نوپا، فراگیری ماشینی (هوش مصنوعی) را با تحلیل رفتاری تلفیق می‌کند. بهره‌برداری و بهره‌گیری از این حجم داده‌ها نرم‌افزاری را به‌وجود می‌آورد که نحوۀ رفتار مشتریان در زمان خرید را بررسی می‌کند و شرکت را قادر می‌سازد تا هر اتفاق غیرمعمولی را شناسایی کرده و به‌سرعت اعلام خطر کند.

۵) Spotify

در آغاز، «اسپاتیفای» برنامۀ پخش و جست‌وجوی آنلاین موزیک بود که با هزینۀ اشتراکی ثابت اجازه می‌داد که شما بدون شنیدن یا دیدن تبلیغات، هر آهنگی را گوش بدهید. این برنامه بر الگوریتم میزان استفاده برای وصل‌کردن کاربران به موزیک مورد علاقۀ آن‌ها متکی بود. متأسفانه، به‌اندازه‌ای که شرکت فکر می‌کرد، نتایج برای کاربران کارآمد نشد.

در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی، «اسپاتیفای» شرکت نوپای «Echo Nest» یا «آشیانۀ طنین» را خرید که هوش مصنوعی مخصوصی برای انتخاب موزیک ساخته بود. این هوش مصنوعی جدید بر پایۀ ۵۰ فاکتور کار می‌کند و با مقادیر عظیمی از داده‌ها دربارۀ انتخاب موزیک کاربران، می‌تواند پیشنهادهای باور نکردنی بدهد. این روزها شرکت درحال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با داده‌ها برای اضافه‌کردن فاکتورهای جدید است؛ مانند به‌روز‌شدن استاتوس (وضعیت و موقعیت) فیس‌بوک کابران یا اخطارهای هواشناسی.

۶) PlaceIQ

شاید تاحدی از دید مشتری عجیب و غریب و بد به‌نظر برسد، اما این شرکت رؤیای یک بازاریاب است. به همان اندازه که «کوکی‌های» یک مرورگر اینترنتی به بازاریاب‌ها این قدرت را داده‌اند تا سبک رفتاری مصرف‌‌کنندگان را درک کنند، این شرکت از داده‌‍‌های ردیابی موقعیت و مکان برای اطلاع‌دادن دربارۀ مکان‌های رفت‌و‌آمد مشتریان به شرکت‌ها در دنیای فیزیکی (نه آنلاین) بهره می‌گیرد. این شرکت داده‌های آماری از جمعیتی را ترکیب می‌کند تا به بازاریاب‌ها در فهم واکنش مردم به محل تبلیغات و باقی عوامل کمک کند. به‌علاوه شرکت‌های استفاده کننده از PlaceIQ را قادر می‌سازد که خرید‌های رسانه‌ای و هزینه‌های کمپینی را بهینه سازد.

۷) Beyond Sports

استارتاپ هلندی «فراتر از ورزش‌ها» شبیه‌‌ساز واقعیت مجازی است که برنامه‌های تمرینی فوتبال را براساس داده‌هایی از مسابقه‌های دنیای واقعی می‌سازد. این روش نوین استفاده از داده‌ها به ورزشکار این امکان را می‌دهد که نه‌تنها براساس توانش، بلکه همگام با توانایی‌های ستارگان بزرگ فوتبال که می‌خواهد راه آن‌ها را در پیش بگیرد، تمرین کند. درحال حاضر، شرکت درحال رایزنی برای وارد‌کردن این تکنولوژی در فوتبال، دوچرخه‌سواری، هاکی روی چمن و روی یخ است. می‌توان گفت، دیدن فیلمی از یک مسابقه برای یادگیری، به‌زودی به عهد عتیق تبدیل می‌شود.

۸) نظربازار

استارتاپ نظربازار با داشتن طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان ایرانی و با استفاده از تحلیل رفتار آن‌ها، به صاحبان کسب‌و‌کارها درزمینۀ ورود به بازار و شناخت بهتر رقبا و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه کمک می‌کند. نظربازار از دو بخش مهم تشکیل شده است: در یک بخش این پلتفرم، کسب‌و‌کارها قرار دارند که پرسش‌ها و دغدغه‌های تجاری خود را از طریق پیشخوان اختصاصی آنلاین خود ثبت کرده‌اند. در بخش دیگر، کاربران اپلیکیشن موبایل یا همان مصرف‌کنندگان قرار دارند که به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

۹) پرس لاین

پُرس‌لاین نرم افزار تحقیقات بازار آنلاین است که به کمک آن کسب‌و‌کارها می‌توانند پرسش‌نامه‌ای را ایجاد کنند، لینک پرسش‌نامه را به شیوه‌های متنوع ازقبیل به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نمایش به‌صورت پاپ‌آپ و قراردادن در وب‌سایت ارسال کنند و روی داده‌هایی که به‌صورت آنی(Real-Time) درحال جمع‌آوری هستند، تحلیل آماری دریافت کنند. پُرس‌لاین راهکاری برای مدیرانی است که به داده‌های آنی از مشتریان و بازار و کارکنان نیاز دارند و به‌دنبال تصمیم‌گیری‌های داده‌محور و سریع هستند.

استارتاپ‌هایی که از داده‌های فراوان به‌خوبی استفاده می‌کنند، در چند سال آینده به سوددهی می‌رسند. خوشبختانه، تعدادی ابزار مانند «Import»، «Google Analytics» و «Mixpanel» وجود دارد که می‌توان از آن‌ها داده‌هایی را برای مقاصد رقابتی استخراج کرد. توجه‌نکردن به درک آنالیز داده‌ها و روش‌های مختلفی که برای تست آن‌ها وجود دارد، خطایی است که شرکت‌ها و صنایع هزینۀ گزافی را بابت آن پرداخت خواهند کرد.

این مؤسسات و شرکت‌ها بازار داده‌ها را در دست گرفتند؛ ولی همۀ ما می‌توانیم از نحوۀ به‌کارگیری آن‌ها از دانش‌ داده‌ها یاد بگیریم تا بهترین‌ها را به‌سمت تجارت خود سوق بدهیم.

منبع: بلاگ نظربازار

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

ابزار تحقیقات بازار، در اخذ تصمیمات استراتژیک، کشف نیازهای برآورده‌نشده مشتریان و در بسیاری موارد به کشف ایده‌های جدید برای ارائه محصولات و خدمات جدید کمک می‌کند. تصمیم‌گیری‌هایی که در کسب‌وکار براساس دانایی و آگاهی مناسب و تحقیقات بازاری خوب انجام شود، مخاطرات را به حداقل می‌رساند. برای استفاده از ابزار تحقیقات بازار، گام‌های زیر را بردارید:

گام اول- هدف و «مساله» را تعریف کنید. شاید مهم‌ترین گام در استفاده از ابزار تحقیقات بازار، تعیین اهداف آن است. اهداف تعیین‌شده به درک و استخراج پرسش‌های مناسب کمک می‌کند. به‌طور معمول در هر کسب‌وکاری یک مساله (یا فرصت!) وجود دارد و شما به عنوان کسی که قصد استفاده از این ابزار را دارید، باید توانایی به‌دست آوردن اطلاعات برای پاسخ به مسائل را داشته باشید. برخی مسائل در کسب‌وکار این چنین هستند: «برای محصول جدید خود چگونه قیمت‌گذاری کنیم؟» یا «اولویت در ارائه خدمات به مشتری چگونه است؟»

با درک شفاف مساله مرتبط با کسب‌وکار، قادر خواهید بود از ابزار تحقیقات بازار به‌طور موثر و متمرکز استفاده کنید.

گام دوم- «طرح تحقیقات بازار» را مشخص کنید. اکنون که هدف تحقیق بازار را می‌دانید، زمان آن است که طرح روش تحقیقات بازار خود را مشخص کنید. «طرح تحقیقات بازار» برنامه‌ریزی دقیقی برای آغاز این کار است. در این گام شما روش انجام تحقیقات بازار (مانند انجام نظرسنجی آنلاین، گروه متمرکز و…) را تعیین خواهید کرد. در این مرحله باید به چگونگی انتخاب و شناسایی مخاطبان برای انجام تحقیقات بازار و همچنین برنامه‌ریزی برای روش ارتباطی (مانند تلفن، حضوری، ایمیل، اینترنت و…) فکر کنید. یک بار دیگر به ذهن خود بسپارید که گزارش و نتایج نهایی تحقیق باید پاسخگوی هدف تعیین‌شده باشد. بر این اساس می‌توانید روش تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده(مانند ارائه خلاصه گزارش ساده، تحلیل رگرسیون پیشرفته و…) را تعیین کنید.  انتخاب روش در ابزار تحقیقات بازار به طبیعت اطلاعات مورد نظر بستگی دارد. سه طبقه‌بندی برای تحقیقات بازار پیشنهاد می‌شود:

• تحقیقات اکتشافی: از این روش زمانی استفاده می‌شود که موضوع به خوبی درک یا تعریف نشده است و آگاهی شما از موضوع تحقیق اندک است. تحقیقات اکتشافی به شما کمک می‌کند دیدگاه وسیع‌تری از موضوع به‌دست آورید، متمرکزتر شوید و برای رسیدن به تمرکز بیشتر بر موضوعی خاص تاکید داشته باشید. تکنیک‌های معمول مورد استفاده در این دسته‌بندی شامل گروه‌های متمرکز و انجام مصاحبه است. معمولا نتایج حاصل از تحقیقات اکتشافی کیفی است.

• تحقیقات توصیفی: اگر هدف از تحقیق بازار شما، رسیدن به اطلاعات دقیق در مورد موضوعی خاص باشد، در این صورت باید از روشی کمی استفاده کنید. معمولا استفاده از نظرسنجی‌ها بهترین روش برای تحقیقات توصیفی است.

• تحقیقات علت و معلولی: این نوع تحقیق بازار، معمولا با انجام یک آزمون میدانی یا تجربه همراه است. در این روش تلاش خواهید کرد تا ارتباطی علّی بین متغیرها ایجاد کنید. برای مثال ممکن است موضوع تحقیق شما تاثیر پخش موسیقی در افزایش فروش رستوران باشد.

گام سوم-«ابزار تحقیق» را طراحی و آماده کنید. این مرحله، زمان طراحی ابزار تحقیقات است. اگر مطابق با گام دوم به این نتیجه رسیده‌اید که استفاده از روش نظرسنجی بهترین گزینه است، باید نوشتن سوالات و طراحی پرسش‌نامه را آغاز کنید. اگر قرار است از گروه متمرکز برای انجام تحقیق استفاده کنید، باید محتوا و پرسش‌های مورد نظر خود را طراحی و آماده کنید. این گام نیز بخشی از فرآیند تحقیقات بازاریابی است. نکته مهم در این گام، این است که قبل از به کارگیری ابزار تحقیق، بهتر است روش انتخابی روی تعدادی افراد، به‌صورت آزمایشی انجام و پس از رفع نقایص احتمالی به‌طور گسترده پیاده‌سازی شود.

گام چهارم-داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. این گام  بر مواد اولیه تحقیقات بازار تاکید دارد. حین گردآوری اطلاعات با روش‌های متنوعی که ذکر شد، سعی کنید تمامی داده‌های به‌دست آمده شامل پاسخ‌ها و مشاهدات را به‌طور مناسب گردآوری و ثبت کنید. حتی بخش کوچکی از اطلاعات نیز ارزشمند است و به‌زودی خواهید توانست از کنار هم قرار دادن آنها نتیجه‌گیری استادانه‌ای داشته باشید.

گام پنجم- داده‌های به‌دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. در  ابتدای این گام با انبوهی از داده‌های پردازش‌نشده مواجه هستید. معمولا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهایی چون excel، minitab و SPSS  و سرویس‌های نرم افزاری چون پرس لاین استفاده می‌شود. با به‌کارگیری این نرم‌افزارها جداول، نمودارها و نتایج بخش‌بندی‌شده مورد نیاز خود (مانند سن، جنسیت و…) را بسازید و نگاهی به روندهای اصلی داده‌های خود داشته باشید.

گام ششم- اطلاعات به‌دست آمده را تصویر و با نتایج به‌دست آمده ارتباط برقرار کنید. تجزیه و تحلیل داده‌ها و ساخت جداول و نمودارهای حاصل از آن کار زمانبری است. در این مرحله نیاز است که ترجمه و تفسیر معناداری از این نتایج ارائه کنید. بهترین روش این است که نتایج حاصله را به هدف و مساله تعیین شده در گام اول مرتبط کنید و سپس پیشنهادهای خود را براساس نتایج به‌دست آمده بیان کنید. در این گام علاوه‌بر ارائه نتایج به‌دست آمده، موظف به ارائه دیدگاه‌ها، پاسخ‌ها و پیشنهادها هستید. 

منبع: http://www.economicaffairs.ir/?p=2708

  • فرش کانتنت
  • ۰
  • ۰

تحقیقات بازار ، فرآیند بررسی محصول یا خدمات جدید از طریق تحقیق و آنالیز کردن مشتریان است . این تحقیق  به شرکت ها و تولیدکنندگان این اجازه را می دهد تا بازار هدف خود را پیدا کرده و نظرات، علایق و دیگر ورودی های مربوطه از سوی مشتریان را در مورد محصولات خود بدست بیاورند. تحقیقات بازار ممکن است که توسط خود شرکت یا شرکت ثالثی که متخصص در زمینه تحقیقات بازار است، انجام شود.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام فرآیند تحقیقات بازار 

کسب وکارها باید برای تکمیل فرآیند تحقیقات بازار خود، کارهای مختلفی را انجام دهند. در ابتدا نیازبه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز است . بعد باید نتایج داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل نمود  تا بتوان برای تصمیم گیری بهتر، یک الگوی مناسبی را انتخاب نمایند.

اطلاعاتی که هر کسب و کار نیاز دارد به دو دسته تقسیم می شود:

اطلاعات اولیه، داده هایی است که شرکت به صورت مستقیم یا توسط فردی که برای پژوهش استخدام کرده، بدست می آورد. اطلاعات اولیه عموما به دو گروه تقسیم بندی می شوند: تحقیقات اکتشافی که کمتر حالت ساختار یافته دارند و موارد با پرسیدن سوالاتی از قسمت های انتخاب شده نمونه های تحقیقات بازار انجام می شود. تحقیقات خاص، جواب ها را برای تعیین موضوع هایی که اغلب از طریق اطلاعاتی که در تحقیقات اکتشافی تعیین شده است، بدست می آورد.

اطلاعات ثانویه، داده های است که یک نهاد خارجی آن ها را قبلا فراهم نموده یا در حال جمع آوری آن است مثلا می تواند شامل سرشماری جمعیت  باشد.

عناوین مورد بررسی در تحقیقات بازار 

به طور معمول تحقیقات بازار برای موارد زیر انجام می شود:

الف-مطالعه بازار- بررسی و شناسایی بازار و ویژگی های بازار مصرف در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

ب- مطالعه محصول- شناسایی نوع محصول مورد نیاز مشتری در این تحقیق بررسی شده و رضایتمندی مشتری از محصول و ایرادات احتمالی محصول ارزیابی می شود.

ج-مطالعه مشتری- مهم ترین بخشی که در تحقیقات بازار مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد شناسایی علایق، انگیزه ها، ترجیحات و رفتار مشتریان است که اطلاعات خوبی در اختیار کارفرما قرار می دهد.

د- مطالعه قیمت- تحقیقات بازار نشان می دهد که قیمت مناسب برای محصول چقدر است.

ضرورت انجام تحقیقات بازار چیست؟ 

هدف از هر کسب و کاری، سودآوری و رسیدن به مشتری بالفعل است. بدیهی است که بدون انجام تحقیقات بازار نمی توان درک صحیحی از مشتری و نیاز بازار داشت. جمع آوری داده هایی در زمینه میزان تقاضا در یک بازار و کم و کیف آن و همچنین ارزیابی میزان فروش مهم ترین مواردی است که تحقیقات بازار به دنبال انجام آن است.

در یک طرح بازاریابی(Marketing Plan) موفق باید بتوان بازار را به بخش هایی (Segment)مشخص تقسیم کرد که در آن ها مشتریانی با نیازها و تمایلات یکسان وجود دارند که این امر در تخصیص بهینه زمان و منابع تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. اطلاعات به دست امده از تحقیقات بازاربرای ارائه محصول و یا خدمت جدیدی که مورد نیاز مشتری است می تواند راهنمای ارزشمندی باشد. این تحقیقات می تواند با پیشنهاد تغییر در محصول فعلی، از ضرر و زیان بیشتر نیز پیشگیری کند.

اهداف تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار چند هدف اصلی دارد که برای هرکسب وکاری یکسان است:

•    مطالعه نیازها، خواسته ها، انتظارات هر مشتری

•    بدست آوردن عکس العمل مشتریان نسبت به محصولات

•    ارزیابی فروش و نرخ سود از فروش محصولات

•    مطالعه مشکلات موجود بازاریابی و فرصت هایی برای توسعه بازار

•    پیشنهاد و بررسی معرفی محصول جدید یا ارائه یک ویژگی جدید در محصولات

•    طراحی و بررسی بسته های تخصیص داده شده محصولات شرکت و تغییر شکل و جذاب تر کردن آن ها

•    بررسی قیمت و روش های تبلیغاتی رقبا

•    بررسی و پیدا کردن متدهایی برای تولید محصولات جدید

•    ارزیابی قدرت و سیاست رقیب ها

•    تخمین قدرت خرید در مناطق مختلف

•    پیدا کردن بازار هدف اصلی

•    تعیین ابعاد مشکلات و پیدا کردن روش هایی برای حل آن ها

اگر بخواهیم هدف تحقیقات بازار را در یک جمله بیان کنیم، می توانیم بگوییم که دستیابی به اطلاعات در خصوص مشتریان می باشد. این اطلاعات اگر به درستی جمع آوری شوند به رشد کسب و کارها کمک زیادی خواهند کرد. همانطور که می دانید، هدف هر کسب وکاری ، در نهایت بدست آوردن مشتری است.

5 روش ابتدایی در تحقیقات بازار

1.    بررسی و تحقیق

با یک پرسشنامه مختصر،  میتوانید نمونه گروه هایی را که بازار هدف شما را تشکیل میدهند، آنالیز و بررسی کنید. البته هر چه این گروه بزرگتر باشد، میزان اعتماد به نتایج تحلیل، بیشتر خواهد بود.

2.    تمرکز گروهی

در این روش، شخص محقق از یک سری سوالات  یا موضوعات  مخصوص که منجر به بحث در میان مردم می شود، استفاده می کند.

3.    بررسی های شخصی

مانند روش قبل، شامل سوالات غیر ساختار یافته است که در حدود یک ساعت این سوالات از بررسی شخصی با هرکسی بدست می آید.

4.    نظارت

پاسخ های فردی به بررسی ها گاهی با رفتار واقعی مشتریان متضاد است. از این رو باید رفتار واقعی مشتری در هنگام خرید و روش استفاده از محصول یا خدمات را تحت نظر داشته باشید.

5.    آزمایش های میدانی

قرار دادن یک محصول جدید در یک فروشگاه و در نظر گرفتن رفتار مشتریان نسبت به آن تحت شرایط خاص را آزمایش میدانی گویند.

مزایای تحقیقات بازار چیست؟

از مزایای تحقیقات بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    بدست آوردن نظرات مشتریان نسبت به محصولات و خدمات 

•    اعتبارسنجی نسبت به کیفیت محصولات

•    ارزیابی و بدست آوردن نمای بازار واقعی 

•    استفاده از اطلاعات تحقیقات بازار برای تصمیم گیری بهتر 

•    تقویت و بهبود اعتبار برند شرکت در بازار با بررسی داده های تحقیقات بازار و رفع نواقص آن

معایب تحقیقات بازار چیست؟

به هر حال، هر چیزی درکنار خود دارای معایبی است که باید به آن دقت کرد. از معایب تحقیقات بازار می توان، نکات زیر را بیان کرد:

1.    انجام تحقیقات بازار، هزینه بر است. برای مثال شما ممکن است که با یک شرکت متخصص در حوزه تحقیقات بازارکارکنید که همین مساله میتواند برای شرکت هزینه بر باشد. البته اگر تحقیقات به درستی انجام شود، از زیان شرکت جلوگیری کرده و باعث توسعه کسب و کار خواهد شد.

2.    تحقیقات به صورت ناقص یا بدون رعایت متدولوژی و روش شناسی درست موجب گمراهی مدیران شده و در نهایت به تصمیم گیری های نادرست می انجامد. بنابراین، استفاده از مشاور باصلاحیت و رعایت استانداردهای حرفه ای،متدولوژیک و علمی حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

3.    انجام تحقیقات بازار زمانبر است. تعریف پروژه، انجام مطالعات میدانی و ... همگی فرآیندهای زمانبر هستند. بدیهی است تصمیم گیری بر اساس تحقیقات بازار با تصمیم گیری های فی البداهه، غیرکارشناسی کاملا متفاوتند و طبیعتا نتایج متفاوتی به بار می آورد 

4.    مطالعات بازار تاریخ مصرف دارند.به عبارت دیگر با توجه به تغییرات مداوم بازار، تکنولوژی و .. تحقیقات بازار برای همیشه معتبر نیستند و با توجه به عمق، روش و موضوع مورد مطالعه کهنه می شوند. به همین دلیل مطالعات دوره ای بازار معمولا توصیه میشود .


منبع: http://www.sepinud.org/fa/news/?n=1490

  • فرش کانتنت